7 dovedností pro budoucnost a jak je učit (část 3 – kreativita)

Poslední sada poznámek z článku 7 Skills Students Will Always Need. Tentokrát o adaptabilitě, iniciativě, zvídavosti a kreativtě.

Všechny díly tohoto článku na pokračování

Přizpůsobení se

Jak jsem psal v úvodu prvního dílu, změna je nevyhnutelná a stále rychlejší. A proto je jednou z klíčových dovedností schopnost přizpůsobení. Nejlépe je připravíte na změny tak, že je budete změnám vystavovat.

  • Měňte styly výuky
  • Měňte uspořádání třídy
  • Měňte místa kde se učí
  • Nechte je pracovat a až později přidejte povinný prvek a nechte je se s touto změnou vyrovnat. Přiznám se, že na toto jsem zatím neměl odvahu. I když je to realita softwarových projektů, je to frustrující i pro dospělé a děti k tomu mají výrazně menší toleranci.

Iniciativa a podnikavost

Dle mého to velmi souvisí s odvahou riskovat, dělat chyby a poučit se z nich. „Studenti by se nikdy neměli obávat něco zkusit z obavy z neúspěchu“, říká se v článku. Studenti se příliš málo setkávají s tím, že by někdo ocenil neúspěch. Byť dobře promyšlený risk, byť z neúspěchu dotyčný vyvodí silné poučení, nemůže prostě dostat nejlepší hodnocení.

  • Rozhodl jsem se „zkoušení“ nejen oceňovat, ale přímo vyžadovat. Když se mě student na něco ptá, ptám se ho co již vyzkoušel.
  • Oceňuji a vkládám i vlastní úsilí, pokud někdo iniciativně přijde s vlastním nápadem.
  • Pomožte i nejbláznivější nápady uvést alespoň k pokusu o zrození

Zvídavost a kreativita

Jak již bylo řečeno, nejzajímavější problémy a řešení se nacházejí na hranicích více oborů a v propojeních zdánlivě nesouvisejících věcí. A jsou to úlohy, které nikdo dříve neřešil. Zvídavost je nutná pro široký záběr zdánlivě nesouvisejících věcí a kreativita zas k hledání neotřelých řešení.

  • Asi nejdůležitější na zvídavosti a kreativitě je ji ve studentech neubíjet
  • Kreativita není žádný dar z nebes, trénuje se používáním jako každá dovednost
Líbil se vám tento článek? Podělte se:
Facebooktwitterredditlinkedinmail