Další sada poznámek z článku 7 Skills Students Will Always Need. V tomto příspěvku se podíváme na spolupráci a efektivní komunikaci.
Všechny díly tohoto článku na pokračování
- Část 1 – Kritické myšlení, problem-solving a vyhledávání informací
- Část 2 – Spolupráce a efektivní komunikace
- Část 3 – Adatabilita, iniciativa, zvídavost a kreativita
Spolupráce
Množství znalostí je takové, že renesanční člověk je minulostí. A nejzajímavější věci vznikají na rozhraních různých oborů a znalostí. Spolupráce je naprosto nezbytná. Důležité je vyzkoušet si co nejvíc rolí a najít si tu svou.
Z mých zkušeností úplně nefunguje říci „tak teď budete na projektu spoluracovat“. Dětem se nechce a výsledky také nejsou zdaleka ideální. Co tedy na spolupráci funguje?
- Když k tomu projekt přirozeně svádí. Hra pro 2 hráče se mnohem lépe dělá ve dvou, protože si ji můžete společně vyzkoušet.
- Předat zodpovědnost studentům: Na začátku hodiny jsem vybral „prvního důstojníka“. Tématické označení člověka, který má vše na povel a je zodpovědný za výsledek. A toto v jiných projektech měnit.
- Zařadit reflexi. Tedy nejpozději ke konci, ale i v průběhu, nechat pojmenovat věci, se kterými se z hlediska spolupráce studenti setkali a co je prospěšné a co méně. A také jaké měli role, co jim vyhovovalo.
- Důležité také je nehodit studenty do vody, ale postupně s nimi spolupráci trénovat. Ze začátku role rozdělit a hlídat. Později to nechat na studentech. Ze začátku facilitovat komunikaci, později nechat na nich a podobně.
Efektivní komunikace
Efektivní komunikace velmi souvisí s prací v týmech. Schopnost diskutovat, argumentovat a přesvědčovat. JAsně vyjadřovat myšlenky mluvenou i psanou formou. A samozřejmě schopnost je prezentovat většímu množství lidí.
- Zkute začít hodinu velmi neefektivní komunikací a na tom ukázat, jak by to nefungovalo
- Nechávejte studenty prezentovat a dávat si zpětnou vazbu. Tady se mi dost osvědčuje, alespoň ze začátku, ladit návodné otázky směrem k pozitivní zpětné vazbě.
- Vidět/slyšet se natočený na videu je pro mnohé velmi silný, ale zároveň velmi poučný zážitek
- Stejně jako u spolupráce, zařaďte reflexi, kde rozeberete co to ta efektivní komunikace je a co mohou studenti použít.