Scratch konference Cambridge 2019

Scratch konference Europe

Jedna ze 3 světových konferencí o Scratch a výuce programování. 300 lektorů a učitelů z 28 zemí, novinky ze světa a hromada sdílení. Pojďte se podívat na shrnutí, co jsem měl možnost na konferenci vidět a zažít

Celkově je to učitelská, ne úplně technická konference. Technické obtíže jsou naprosto minoritní vzhledem k mnohem složitějšímu úkolu „jak dětem vysvětlit složité koncepty a nadchnout je pro programování“. Takže všechny přednášky a workshopy, i když přinášejí nějakou novou vychytávku, více mluví o tom jak ji začlenit do výuky než o technických detailech. A co mě tedy na konferenci zaujalo?

Komunity a kreativita

Keynote Mitchela Resnicka – mluvil o důležitosti komunity a programování jako kreativní disciplíně. Jako odstrašující příklad uvedl, když jednoho dne „poslední projekty“ ve Scratch vytapetoval 1 identický projekt od 20 různých uživatelů – zjevně někde 20 dětí zopakovalo návod krok za krokem bez špetky vlastní invence. V souvislosti s komunitou mě napadlo, že je vlastně těžké pro česky mluvící děti zapojit se do komunity převážně anglicky mluvících. A dal jsem si za úkol najít nebo vytvořit fórum pro české děti programujícíc ve Scratch.

Česká komunita a rozšíření

Setkání s tvůrci Scratch 3 – jednoduše jsou to hrozně fajn lidi. Sdílní, nadšení a ochotní pomoci. Bavil jsem se s nimi právě o ne-anglicky mluvících komunitách a o rozšířeních (hlavně rozpoznávání videa). Neanglické komunity mají zjevně všude stejnou potíž. Bavili jsme se o lokalizovaných fórech a např. „vybraných projektech“ na hlavní stránce přizpůsobených vzhledem k lokalizaci. Rozšíření ohledně rozpoznávání videa čekají zajímavé změny, tak se těšte. Za mě asi nejlepší čas na konferenci.

Blesková inspirace

Už jenom v krátkosti několik bodů k inspiraci nebo dalšímu průzkumu

  • Programování venku – tušim v Izraeli, v MiLab, vytvořili celkem jednoduchý hardwarový „kolík“, který má pár senzorů a je propojený se Scratchem. A zkoumali propojení venkovních aktivit s programováním. Děti si programovali vlastní pohybové hry s pomocí těchto kolíků. Elegantní odpověď na známé „neseď u toho počítače a běž si radši hrát ven“. Jmenuje se to Scratch Nodes. Studie bohužel ještě není veřejná.
  • Docela zajímavá myšlenka dětského chytrého pokoje. Dětský pokoj je takové bezpečné místo, kde si děti dovolí experimentovat. Úplně si dovedu představit, kdyby děti měli, podobně jako „mladý chemik“, sadu „mladý IoT vývojář“ se senzory a návody jak si udělat cool projekty u sebe v pokojíčku, že by to mohlo leckteré dítě nadchnout.
  • InventEUrs – propojují třídy napříš zeměmi a světadíly a nechávají je pracovat na společných projektech. Mohou vznikat moc zajímavé výsledky, když na stejném „sociálním“ tématu pracují děti např. z Indie a z Anglie. Trochu to hatí jazyková bariéra.
  • Holka pod přezdívkou D_i_a_v_l_o a její 4 roky se Scratchem. Hrozně super slyšet, jak ji nejdřív ve škole Scratch nezaujal, pak ji ho ukázala kamarádka a od té doby ho využívá k realizaci svých nápadů – narozeninová přání kamarádům, tvorba tváří nebo seriál. Líbilo se mi právě to, že vytváří něco co chce sdílet se světem, jako by psala povídky.
  • scragle.org – zdokumentované a uspořádané knihovny a nástroje, jak vytvářet složitější hry ve Scratch
  • Moc hezké povídání od pána, který učí programovat v muzeu. Vezmě děti do expozic, povídají si o dílech a pak sami tvoří ve Scratch. Například zmiňoval dílo umělce (jméno si nepamatuji), který se bál pavouků, a tak vytvořil gigantickou sochu pavouka. Lektor si pak s dětmi povídal čeho se oni bojí a vytvářeli hry nebo filmy na toto téma.

Pokročilé projekty ve Scratch

Vedl jsem na konferenci diskuzi o pokročilých projektech ve Scratch. Protože mi přišlo, že materiálů pro začátečníky je spousta, ale pro děti, které už se Scratch třeba půl roku pracují toho moc není. Sešla se spousta lidí, téma zjevně táhlo. Jak jsem psal na začátku, i techničtější obtíže často sklouzly k tomu, jak je vyučovat. Doufám, že byla diskuze pro účastíky prospěšná, nějaký závěr časem sepíšu. Pro mě osobně to byla dost zajímavá zkušenost, protože jsem diskuzi na podobně velké konferenci vedl poprvé.

Líbil se vám tento článek? Podělte se:
Facebooktwitterredditlinkedinmail