7 dovedností pro budoucnost a jak je učit (část 1 – kritické myšlení)

Programování a kritické myšlení

Narazil jsem na článek 7 Skills Students Will Always Need, který nejen popisuje dovednosti, které budou užitečné ať přijde jakákoliv budoucnost, ale hlavně se zabývá jejich zařazením do výuky. Poznámek z článku a propojení s vlastní praxí jsem měl tolik, že jsem se rozhodl je na pokračování napsat sem. Toto je první ze tří dílů.

Všechny díly tohoto článku na pokračování

  • Část 1 – Kritické myšlení, problem-solving a vyhledávání informací
  • Část 2 – Spolupráce a efektivní komunikace
  • Část 3 – Adatabilita, iniciativa, zvídavost a kreativita

Nikdo není moc schopen odhadnout jak bude vypadat budoucnost. Snad jen že nás čeká hodně změn. A z pohledu zpět můžeme říci, že ani změna není stálá, je čím dál tím rychlejší. Jak se na tu zrychlující změnu připravit? Tony Wagner z Harvardské Univerzity dělal rozhovory se stovkami úspěšných lidí a z toho vytvořil seznam 7 dovedností, které se téměř jistě budou hodit.

Kritické myšlení a řešení problémů

Podívat se na problém z více úhlů pohledu a přijít s vlastním řešením. Vzhledem k neustálé změně musíme řešit problémy, které nikdo před námi neřešil. A jak ve výuce podpořit rozvoj kritického myšlení?

  • Studenti dostávají k řešení problémy, které jsou pro ně nové. Znají nebo jsou schopni si dohledat jednotlivé dílky, ale konkrétní uspořádání je nové
  • Oceňovat jiná řešení. Stává se mi ve výuce, že studenti vyřeší problém jinak než jsem měl představu já. Dokonce dávám úlohy, kde vím, že se to stává. Je to skvělý materiál k následné diskuzi o výhodách/nevýhodách/důvodech. Například autíčko, které jezdí po silnici rychleji než po trávě. Když jsme podobný projekt dělali poprvé, překvapil mě počet různých řešení. Od té doby mám připravenou hodinu, kde tohoto záměrně využívám.
  • Dávám cvičení na hledání co nejvíce způsobů řešení. Například ve Scratchi jak udělat pohyb postavy po obrazovce pomocí šipek. Má to celkem hodně variant a podvariant s různými vlastnostmi.

Analýza informací

Velmi úzce souvisí s kritickým myšlením. Dovednost vyhledat a zhodnotit informace. Informacemi jsme zahlcení, ale vyhledání relevantních informací je čím dál tím těžší. V článku zmiňují výuku vlastním příkladem, sdílet obrazovku a vyhledávat informace na nějaké téma.

Příště se podíváme na spolupráci a efektivní komunikaci.

Líbil se vám tento článek? Podělte se:
Facebooktwitterredditlinkedinmail