Programování a kreativita

Jako malý jsem hrál na počítačích hry a toužil jsem jednou vytvořit svou vlastní. To mě dovedlo k programování. Nakonec jsem nikdy žádnou hru nevytvořil, ale programování mi otevřelo svět nekonečných možností něco vytvořit.A právě tenhle tvůrčí aspekt je to, co na programování miluji. Nemusíte pořizovat materiál, mít dílnu, … stačí počítač. A v hodinách to chci předat dál. A jak to tedy vypadá v praxi?

Úlohy s otevřeným koncem

„A teď si s tím hrajte…“. Pokud se mi do hodin podaří dostat tuto větu a dát na ní dost času, jsou to podle mě jedny z nejlepších hodin. Krátký úvod, ukázka pár možností a teď si s tím hrajte. Ve Scratchi například příkaz „otázka“ a proměnná odpověď.Ukázal jsem dětem spojování textů a bublinu, že se to dá použít v podmínce a například jako název pozadí. A pak si s tím hráli. A když se někomu něco povedlo, promítl to ostatním. Takhle vznikaly moc hezké projekty a děti to bavilo.Nezřídka se také stává, že děti v této fázi použijí příkaz, který jsme si vůbec nikdy neukazovali. Z takového experimentování mám vždycky hroznou radost.

Vlastní příběhy a témata

Ve Scratchi se dobře dělají animované příběhy. Hlavně ze začátku je v hodinách hodně používám, protože se na tom dá přehledně ukázat spousta věcí. A také proto, že dětem umožňují vyjádřit svět, který mají rádi. Ať už to jsou jednorožci, pejsci nebo hráči baseballu.Scratch umožňuje postavy domalovávat, což někdo rád využívá. Někdo zase rád vybírá postavy z knihovny. A příběh, ten je vždycky na nich. Vznikají u toho hezké věci, stačí dát dětem volnost. Já to i aktivně podporuji, říkám ať svůj příběh udělají tak, aby se jim líbil.

Různá řešení a chyby

Jedna věc jde často ve Scratchi (i v klasických programovacích jazycích) dělat více různými způsoby. Občas dávám i soutěž, která skupina vymyslí nejvíc možností jak něco udělat (např. pohyb postavy po obrazovce).A poté diskutujeme, jaké jsou drobné rozdíly jednotlivých řešení. A to nemluvím o tom, když se jedná řešení celého programu. Kam napsat jaký program, co bude postava a co pozadí, jak to všechno zorganizovat.To vše je podle mě kreativita, hledat řešení s danou sadou dostupných zdrojů. A hodí se to například i při hledání a řešení chyb v programech. Jednou ze strategií, které učím, je že se problematická část programu napíše jinak.Pokud jinak přepsaná část funguje, je ideální se zamyslet nad rozdíly a blíže chybu pochopit. Ale upřímně řečeno, děti jsou rády, že to funguje a k tomuto se mi podaří je přesvědčit jen někdy.

Píšu hodně o Scratchi protože ho učím, ale týká se to programování jako takového. Když už máte počítač, na další program už potřebujete jen svůj čas a fantazii. To jsou úžasně nízké překážky, které dokáže překročit každý. A schopnost hledat různá řešení, to je něco v čem nás žádný stroj nenahradí a je to užitečné v mnoha oborech.

Líbil se vám tento článek? Podělte se:
Facebooktwitterredditlinkedinmail